woensdag 23 februari 2011

Eugene Edwards

Een aantal weken terug vroeg een vriend van mij of ik mee wilde gaan naar een concert van Eugene Edwards, ergens in een kerkje. Eugene Edwards was de leadsinger van 16 Horsepower. Een band die ik twee keer heb mogen meemaken. Beide keren was overweldigend. Eugene zat dan op een krukje, al dan niet met banjo of handharmonica, bezeten, soms haast spastisch donkere boodschappen over ons heen te spugen. 16 Horsepower maakte muziek die niet makkelijk is te categoriseren. Een soort americana die zowel woest en overstuurd als gevoelig kon zijn, maar altijd met een koortsachtige intensiteit, alsof de duivel de band op de hielen zit. Ik gebruik die vergelijking niet voor niets omdat Eugene een zeer gelovig man is. Van het niet zo vrolijke soort. Als kleinzoon van een predikant kreeg hij de religie met de paplepel ingegoten. Hij is ervan overtuigd dat alle mensen per definitie slecht zijn en veroordeeld zijn tot hel en verdoemenis.
Met zijn muziek hoopt hij een enkele ziel te kunnen redden. Maar uit alles spreekt dat hij zelfs twijfelt aan zijn eigen 'salvation'. Na politieke en religieuze meningsverschillen viel 16 Horsepower uit elkaar en ging Edwards verder in Woven Hand. Nu treedt hij onder zijn eigen naam op.

Ik kon helaas niet mee met mijn vriend. Maar ik krijg nu een herkansing omdat Edwards op 28 april in onze eigen mooie Lebuinuskerk in Deventer gaat optreden.



Geen opmerkingen: