vrijdag 7 januari 2011

Van James naar Jose

Youtube is zo'n mooi medium voor de loze uurtjes...James Blake is wat mij betreft het meest interessante wat de popmuziek de laatste tijd te bieden heeft. Verstilde dubstep en het meest toegankelijk nummer "The limit to your love" is een juweeltje. Dat hebben jullie in een eerdere post van mij al kunnen horen en zien.

Nu blijkt dat nummer een cover te zijn van Feist en dit origineel is ook zeer, zeer de moeite waard. Heel anders van sfeer maar daarom niet minder prachtig.



Het pianospel deed mij denken aan het nummer "Who is he" van Bill Withers. Grote soulzanger. Topsong over jaloezie, lekker met onheilspellende violen en wah-wah effectjes die doen denken aan "pappa was a rolling stone" van The Temptations.



i know, I know, i know..."Ain't no sunshine" is Bill's bekendste nummer. Hier een mooie opname met een hele blije drummer.



En dan denk ik aan Jose Feliciano die dit nummer ook geweldig heeft gecoverd. Ik kan mij hem nog herinneren van tv-uitzendingen uit mijn jeugd in Suriname. Ik was onder de indruk van het feit dat een blinde zo mooi gitaar kon spelen en zingen. En dan die blindengeleidehond die altijd ergens op het podium lag. Jose was een alleskunner. Speelde met alle grote artiesten uit die tijd duetten, tokkelde de meest waanzinnige klassieke nummers weg en zong prachtige spaanse bolero's.

Hieronder zingt hij 'California dreaming' in een geweldig arrangement. Vooral na de 2.45 minuut als hij overgaat in spaans en ook nog even gaat scatten.

Geen opmerkingen: