woensdag 26 november 2008

Sam Amidon en de teksten van Leonard

Gisteren ben ik voor het eerst commercieel met mijn popquiz gegaan. Ik heb 60 man van de gemeente Arnhem ge-entertaint en de reacties waren enthousiast. Het vond allemaal plaats in het prachtig gerenoveerde Luxor dat sinds kort ook het grote poppodium van Arnhem is.

Na afloop hoorde ik dat Jolie Holland diezelfde avond in de kleine zaal ging spelen. Ik mocht op de gastenlijst en verheugde mij erg op een mooie avond. Later bleek dat ook zo uit te pakken maar niet dankzij Jolie. Zij viel erg tegen. Daar waar haar stem en wijze van zingen het mooist tot uiting komt met een akoestische en spaarzame bezetting (CD Escondida is een topper!)verloor ze zichzelf in te eenvormige songs met de electrische gitaar.

Het voorprogamma was echter prachtig: Sam Amidon. Een amerikaan van 26 jaar wiens ouders twee folkies waren. De oeroude folksongs zoals die bijvoorbeeld door Alan Lomax zijn opgenomen vormen de basis maar Amidon geeft er een zeer eigen draai aan. Hij ironiseert, improviseert, verstoort en weet tegelijkertijd met zijn kwetsbare manier te hypnotiseren. Op de CD All is Well, die ik meteen heb aangeschaft, is het spannende experimentele element van zijn optreden niet zo aanwezig maar is niettemin prachtig. Daarbij is hij bijgestaan door producer Valgeir Sigurdsson die ook al met andere heldinnen en helden van mij werkte: Bjork, Cocorosie en Bonnie "Prince" Billy. Hieronder twee filmpjes, een opname van hem en Shazad die in Luxor samen met hem optradt. En een mooie clip van het nummer Saro.

En o ja Wisse: ik kreeg van een collega een site door waar je commentaar en uitleg door Leonard Cohen zelf op zijn eigen teksten kan lezen:

http://pagesperso-orange.fr/pilgraeme/



2 opmerkingen:

train under water zei

Hé Wim, jammer dat je me niet kon bereiken voor jolie holland, ook al viel het tegen, ik had haar graag willen zien. Ik vertelde je dat ik een van de uitverkorenen was die de huiskamer van Leonard Cohen heeft bezocht. Wat indruk op me heeft gemaakt is de enorme ernst waarmee hij zingt, voordraagt of zelfs waarmee hij zijn grappen het publiek in zucht. Ik weet niet hoe je youtube links kan invoegen, ik wil je wat laten zien, maar je moet het dan maar zelf opzoeken. Een prachtig sensueel beeld van Leonard is zijn vertolking van 'take this waltz' in 1993 met Julie Christensen en Perla Batalla, mooier dan de webbsisters deden in 2008.
Wim, je kent mijn allergie voor Jazz. De onmiskenbare uitbundiige of juist ingetogen virtuositeit intimideert en het is misschien daarom dat ik me afsluit. Toch wil ik je een prachtige (jazz)ballad laten horen en zien, uitgevoerd door een fantastische zangeres en geschreven door 'pinkeye' Joni Mitchell: Daina Krall met "A case of you" (live in Paris).
Wim, jouw blog inspireert me om zelf daarmee meer te doen. Ik ga je volgen en zelf aan de slag.

Anoniem zei

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel