zaterdag 26 juli 2008

Terugblik NSJ




Mooie dag! Voor mij de eerste keer in Ahoy. Viel niet tegen. Persoonlijk vindt ik de sfeer wat minder dan in Den Haag. Aan de andere kant, de optredens waren makkelijker te bereiken.

We hebben een betoverende Cassandra Wilson gezien. Wat een charisma!
Dat ze een ongelooflijk goede band had meegenomen was meteen duidelijk in de lange intro van het eerste nummer: Ellingtons 'Caravan". Cassandra was in dat eerste nummer niet geheel bij stem maar daarna herpakte zij zich en was het alleen maar genieten van haar zwoele, zware "southern voice" en het spelplezier van haar muzikanten.

Maria Schneider viel tegen. Mijn favorieten van vroeger Sergio Mendes en Al Jarreau heb ik maar kort bekeken. Toch een beetje vergane glorie. De betovering van Sergio Mendes en zijn Brasil in zijn gloriedagen was niet alleen zijn arrangementen maar ook de kwaliteit van zijn zangeressen, helaas nu niet meer aanwezig.
Bij Al Jarreau is het naar mijn smaak te glad geworden.
Niettemin een legende hoor. Beatboxer avant la lettre en Bobby Mc Ferrin is, met alle respect, toch een adept. Check hieronder Al's interpetatie van Brubeck's "Take Five".



Het tweede hoogtepunt was de grootste nederlandse rock en roll band van dit moment: New Cool Collective. Wat een energie, branie en klasse. Wat een goede mix van funky jazz, latin, bop en fela kuti. Saxofomist Benjamin Herman had duidelijk iets teveel van een stimulerend middel tot zich genomen of is van nature wel erg begifted met ADHD. Het hielp wel om het publiek binnen de kortste keren in de juiste stemming te krijgen. Funky gitarist Anton Goudsmit bracht de zaal letterlijk tot een climax. Hij maakte de uitspraak van een engelse journalist: "Goudsmit is the kind of musician that makes you wonder where the fire escape is..." helemaal waar.

NCC tradt deze avond samen met Jules Deelder op. Mooi hoe er van beide kanten zoveel respect is. Geweldig verhaal van Deelder hoe hij in het Antwerpen van de zestiger jaren met wat kamaraden deed alsof ze free-jazz muzikanten waren. Ze leenden wat instrumenten in een cafe en gingen spelen. En kwamen er ook nog mee weg.
Gaat dat zien als die jongens in de buurt spelen!

(Ik hoop dat iemand mij nog ooit kan uitleggen waarom de organisatoren het publiek op stoelen zet bij dit soort acts!)

1 opmerking:

Anoniem zei

Wim,

Ook ik was vrijdag op North Sea. Erg genoten van o.a. Matthew Herbert met big band, Lee Ritenour met te gekke drummer Rodney Holmes. Soort Dennis Chambers. Fink gezien, was aardig evenals Jill Scott. Christina Branco was wonderschoon, al liep het publiek gestaag weg vanwege late tijdstip.
En gelijk heb je, stoeltjes gewoon weglaten. Bootsy viel helaas tegen gaf je aan. Jammer. Leuke informatieve site en ik blijf het volgen. Superstukje van Richard B met Bobby. Concert van Bona in Tivoli dit jaar was t gek.
Groeten, Joegkluuk