dinsdag 27 december 2011

Het beste van 2011

Het zijn vooral twee heren die soulvolle zang met elektronica combineren die dit jaar het meeste indruk op mij hebben gemaakt. Over James Blake heb ik al het nodige in vorige posts geschreven. Wat mij betreft heeft hij echt een vernieuwend geluid laten horen. Sbtrkt is het alias van muziekproducent Aaron Jerome. Hij is een beetje een enigma schijnt. Wil de muziek voor zich laten spreken. Om dat imago in stand te houden treedt hij op met Afrikaanse maskers. Belangrijkste is dat hij bijzondere nummers maakt. Met gastzangers als Sampha die met zijn licht hysterische, tegen het valse aan neigende stem een bijzonder karakter geeft aan de songs. En ook de samenwerking met Little Dragon is een gouden greep. Little Dragon die overigens zelf met Ritual Union een wereldnummer afleverde. En als we het toch hebben over een mooie combinatie van soulvolle zang en elektronica, de ook al in juli door mij geposte Boom Clap Bachelors blijven bij door hun tedere Scandinavische sound



Op dance gebied vormde de duo's David Guetta met Snoop Dogg (ja ik weet het, heel fout)en Drake in combinatie met Weeknd hoogtepunten. Tom Trago en Azari & III grijpen terug naar de disco en wat doen ze dat lekker...





Dan de zwarte muziek. Jill Scott was weer op dreef op haar nieuwe CD. Vooral het nummer Le Boom Vent Suite is fantastisch en Rolling Hills is ongelooflijk lekker. Hieronder een live registratie met niet al te beste geluidskwaliteit maar je hoort en ziet wat voor ontzettende kanjer Scott is.



Gregory Porter maakte met 1960 What een jazzy soulnummer (of soulvol Jazz nummer) in de traditie van Donny Hatheway. Heb ik al honderd keer gedraaid dit jaar.



En dan is en blijft Beyonce voor mij de absolute top. Wat een moordwijf. Op de VMA maakte ze met veel gevoel voor marketing en show bekend dat ze zwanger was. Belangrijker, ze gaf vlak daarvoor een performance waar de energie van af spatte. en maar moduleren als een malle zoals mijn zoon zegt. Ik wil spontaan meebleren en dansen!



Bijzonder dit jaar was ook TuneYards. Onconventioneel en experimenteel. Ook al eerder gepost door mij. Love it or hate it, maar je kan er niet omheen. Verder waren er natuurlijk Gotye, die volgens de VPRO de beste song van 2011 uitbrachten, Jamie Woon en Agnes Obel. Ik sluit af met twee mooie songs van The Villagers en Ryan Adams



Geen opmerkingen: